Konsultacje w medycynie

Być może, gdyby wysłuchano pacjentów, nie byłoby amputacji stopy cukrzycowej wycenionej lepiej niż jej leczenie ambulatoryjne. Najprawdopodobniej nie byłoby niedoszacowanej czy pominiętej rehabilitacji po zabiegach kardiologicznych. Na pewno doceniona zostałaby profilaktyka i edukacja zdrowotna. Pacjenci mieliby szansę powiedzieć o swoich potrzebach - oceniała Ewa Borek, prezes Fundacji My Pacjenci, podczas sesji ''Konsultacje w medycynie'', jaka odbyła się w ramach Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

System ochrony zdrowia w Polsce jest zorientowany głównie na płatnika, w drugiej kolejności na świadczeniodawcę. Wokół tej osi jak satelita krąży pacjent. Administracja nie doświadczyła jeszcze tego, że najlepszym gwarantem dobrej jakości prawa, które łatwo się wprowadza, jest wysłuchanie potrzeb społecznych - uważają przedstawiciele pacjentów.

Być może, gdyby wysłuchano pacjentów, nie byłoby amputacji stopy cukrzycowej wycenionej lepiej niż jej leczenie ambulatoryjne. Najprawdopodobniej nie byłoby niedoszacowanej czy pominiętej rehabilitacji po zabiegach kardiologicznych. Na pewno doceniona zostałaby profilaktyka i edukacja zdrowotna. Pacjenci mieliby szansę powiedzieć o swoich potrzebach - oceniała Ewa Borek, prezes Fundacji My Pacjenci, podczas sesji ''Konsultacje w medycynie'', jaka odbyła się w ramach Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Health Challenges Congress, Katowice 18-20 lutego 2016 r.).

Brak dostępu do informacji 

Eksperci z organizacji pacjenckich zgodnie przyznali, że tematyka dostępu do leków - jak często mylnie się uważa - jest jedynie marginesem problemów, z którymi borykają się pacjenci. Dla pacjentów problemem jest przede wszystkim dostęp do świadczeń, do koordynacji opieki i do informacji.

- Reprezentujemy pacjentów ze schorzeniami rzadkimi. W tym obszarze leki i farmakoterapia to tylko 1 procent. Dla nas realnym problemem jest bardzo długi czas postawienia diagnozy w chorobach metabolicznych, który obecnie to 4 lata. Dlatego kładziemy nacisk na decydentów, by kompleksowo zajęli się pacjentami w danej dziedzinie - mówił Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich.

To, o czym często mówią pacjenci i na czym im zależy, to poprawa dostępu do informacji. Potwierdza to Marzanna Bieńkowska, dyrektor Wydziału Interwencyjno-Poradniczego w biurze Rzecznika Praw Pacjenta:

- W ubiegłym roku zarejestrowaliśmy ponad 50 tys. rozmów na infolinii, na którą dzwonią zagubieni w systemie pacjenci. Nawet ciężarne kobiety mają wątpliwości czy otrzymają świadczenie, gdy nie mają ubezpieczenia. Z naszych analiz wynika, że pacjent chce umieć poruszać się po systemie. Prawo do świadczeń jest jednym z najważniejszych, ale bez informacji, jak je uzyskać, pozostaje martwe.

 

Czytaj więcej:

http://www.rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarzadzanie/Czas-by-i-lekarze-i-pacjenci-dostrzegli-korzysci-dialogu,159880,1.html

 


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

V Kongres Wyzwań Zdrowotnych (Health Challenges Congress – HCC) odbędzie się w nowym terminie – w dniach 17-18 czerwca br.

Kongres Wyzwań Zdrowotnych od pierwszej edycji powstaje w ścisłej i opartej na szacunku współpracy z partnerami, ekspertami, specjalistami. Postępując odpowiedzialnie, uwzględniając rosnące z dnia na dzień zaangażowanie przedstawicieli środowiska medycznego i decydentów w trudną do przewidzenia eskalację problemu związanego z koronawirusem, postanowiliśmy o przełożeniu zbliżającej się edycji Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

V Kongres Wyzwań Zdrowotnych odbędzie się w dniach 17-18 czerwca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

Sytuacja z rozprzestrzeniającą się na całym świecie epidemią koronawirusa tym bardziej pokazuje, jak istotna jest debata o wyzwaniach zdrowotnych. Podejmiemy ją w Katowicach, w późniejszym niż początkowo planowanym terminie, ale z pewnością bogatsi o nowe doświadczenia i wiedzę o koronawirusie.

Debaty, dyskusje, pojedynki ekspertów oraz wykłady otwarte i wszystkie wydarzenia towarzyszące V Kongresowi Wyzwań Zdrowotnych zostaną przełożone na nowy termin.

Z wyrazami szacunku,
Organizatorzy Kongresu Wyzwań Zdrowotnych

  • Wojciech Kuśpik

    Prezes Grupy PTWP
  • Wojciech Kuta

    redaktor naczelny magazynu i portalu Rynek Zdrowia
  • Dorota Matysik

    menedżer magazynu i portalu Rynek Zdrowia