Konsultacje w medycynie

Być może, gdyby wysłuchano pacjentów, nie byłoby amputacji stopy cukrzycowej wycenionej lepiej niż jej leczenie ambulatoryjne. Najprawdopodobniej nie byłoby niedoszacowanej czy pominiętej rehabilitacji po zabiegach kardiologicznych. Na pewno doceniona zostałaby profilaktyka i edukacja zdrowotna. Pacjenci mieliby szansę powiedzieć o swoich potrzebach - oceniała Ewa Borek, prezes Fundacji My Pacjenci, podczas sesji ''Konsultacje w medycynie'', jaka odbyła się w ramach Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

System ochrony zdrowia w Polsce jest zorientowany głównie na płatnika, w drugiej kolejności na świadczeniodawcę. Wokół tej osi jak satelita krąży pacjent. Administracja nie doświadczyła jeszcze tego, że najlepszym gwarantem dobrej jakości prawa, które łatwo się wprowadza, jest wysłuchanie potrzeb społecznych - uważają przedstawiciele pacjentów.

Być może, gdyby wysłuchano pacjentów, nie byłoby amputacji stopy cukrzycowej wycenionej lepiej niż jej leczenie ambulatoryjne. Najprawdopodobniej nie byłoby niedoszacowanej czy pominiętej rehabilitacji po zabiegach kardiologicznych. Na pewno doceniona zostałaby profilaktyka i edukacja zdrowotna. Pacjenci mieliby szansę powiedzieć o swoich potrzebach - oceniała Ewa Borek, prezes Fundacji My Pacjenci, podczas sesji ''Konsultacje w medycynie'', jaka odbyła się w ramach Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Health Challenges Congress, Katowice 18-20 lutego 2016 r.).

Brak dostępu do informacji 

Eksperci z organizacji pacjenckich zgodnie przyznali, że tematyka dostępu do leków - jak często mylnie się uważa - jest jedynie marginesem problemów, z którymi borykają się pacjenci. Dla pacjentów problemem jest przede wszystkim dostęp do świadczeń, do koordynacji opieki i do informacji.

- Reprezentujemy pacjentów ze schorzeniami rzadkimi. W tym obszarze leki i farmakoterapia to tylko 1 procent. Dla nas realnym problemem jest bardzo długi czas postawienia diagnozy w chorobach metabolicznych, który obecnie to 4 lata. Dlatego kładziemy nacisk na decydentów, by kompleksowo zajęli się pacjentami w danej dziedzinie - mówił Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich.

To, o czym często mówią pacjenci i na czym im zależy, to poprawa dostępu do informacji. Potwierdza to Marzanna Bieńkowska, dyrektor Wydziału Interwencyjno-Poradniczego w biurze Rzecznika Praw Pacjenta:

- W ubiegłym roku zarejestrowaliśmy ponad 50 tys. rozmów na infolinii, na którą dzwonią zagubieni w systemie pacjenci. Nawet ciężarne kobiety mają wątpliwości czy otrzymają świadczenie, gdy nie mają ubezpieczenia. Z naszych analiz wynika, że pacjent chce umieć poruszać się po systemie. Prawo do świadczeń jest jednym z najważniejszych, ale bez informacji, jak je uzyskać, pozostaje martwe.

 

Czytaj więcej:

http://www.rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarzadzanie/Czas-by-i-lekarze-i-pacjenci-dostrzegli-korzysci-dialogu,159880,1.html

 


Szanowny Użytkowniku!

Oglądasz archiwalną wersję strony Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

Co możesz zrobić:

Przejdź do strony bieżącej edycji lub Kontynuuj przeglądanie