Czy medycyna jest biznesem i co powinno być w niej zyskiem?

Sesja ''Biznes i medycyna'' podczas Kongresu Wyzwań Zdrowotnych przyniosła gorącą dyskusję o tym, czy medycyna jest biznesem, czy nim być nie powinna. W konwencji pro i kontra swoje argumenty przedstawili m.in. Adam H. Pustelnik, prezes zarządu AhProfit Sp. z o.o. oraz prof. Jan Duława, prorektor ds. nauki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Czym jest medycyna

Prof. Jan Duława, prorektor ds. nauki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w swoim wystąpieniu skupił się na różnicach między medycyną a biznesem. Podkreślił, że należy zacząć od uzgodnienia pojęć.

- Co to jest medycyna? To nauka o zdrowiu, chorobach i sposobach leczenia, ale i sztuka rozpoznawania chorób, leczenia chorych, zapobiegania chorobom. Co to jest biznes? Przedsięwzięcie handlowe czy usługowe przynoszące zysk. Jakie są cele medycyny? Rozpoznawanie chorób, leczenie chorych oraz opieka nad tymi, których wyleczyć już nie można - wymieniał prof. Duława.

Podkreślił, że ''wbrew temu, co sądzą niektórzy medycyna nie jest sztuką zarabiania na lękach przed śmiercią i chorobą''.

- Nie jest też, jak chce tego NFZ, działalnością handlową polegającą na sprzedaży procedur znajdujących się w katalogu płatnika. Medycyna nie jest także organizowaniem i kontrolowaniem kolejek pacjentów ani popisem czyichś umiejętności - mówił prorektor SUM.

Porównał też cele medycyny i biznesu.

W przypadku biznesu jest to zysk z działalności. Cele medycyny to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia i przynoszenie ulgi w cierpieniu. Czy są jakieś podobieństwa?

- Zgadzam się, że w medycynie można wykorzystać reguły procesu biznesowego. Proponuję określenie medycyny jako procesu biznesowego, zorganizowane użycie informacji oraz zasobów w celu zapewnienia najlepszego poziomu zdrowia jednostki i społeczeństwa, w tym zapobieganie chorobom, leczenie chorych i ulżenie w cierpieniu - podawał prof. Duława.

Czytaj więcej:

http://www.rynekzdrowia.pl/Finanse-i-zarzadzanie/HCC-czy-medycyna-jest-biznesem-i-co-powinno-byc-w-niej-zyskiem,159437,1,1.html

 


Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP ON-LINE Sp. z o.o.