HCC Online: gdzie przebiega granica pomiędzy gadżetem a urządzeniem medycznym?

JJ/Rynek Zdrowia - 22-06-2020

W trakcie jednej z debat w ramach V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych OnLine eksperci zastanawiali się, gdzie przebiega granica pomiędzy mobilną aplikacją służącą zdrowiu czy zaawansowanym technicznie niewielkim urządzeniem medycznym a modnym gadżetem. Odpowiadali też na pytanie co oznacza określenie "zdrowie mobilne", które weszło już na stałe do użycia.

HCC Online: gdzie przebiega granica pomiędzy gadżetem a urządzeniem medycznym?

Jak definiował dr Łukasz Kołtowski z I Katedry i Kliniki Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego - który moderował sesję "Nie chodzi o gadżety, czyli aplikacje i urządzenia mobilne dla zdrowia" - „zdrowie mobilne” to praktykowanie medycyny i realizowanie zadań z zakresu zdrowia publicznego w oparciu o technologiczne możliwości jakie stwarzają nowoczesne aplikacje i urządzenia mobilne.

- Poza naszymi smartfonami czy tabletami, które dzięki różnym aplikacjom pozwalają monitorować wiele parametrów zdrowotnych, mamy całą gamę innych urządzeń np. przystawki w postaci otoskopów, spirometrów, KTG, EKG, monitorujących ciśnienie tętnicze. Te urządzenia dzięki sensorom zbierają dane i przekazują je za pośrednictwem smartfonów do chmury, co pozwala na codzienne opiekowanie się pacjentami i monitorowanie stanu ich zdrowia - mówił dr Kołtowski podczas sesji emitowanej w poniedziałek (22 czerwca).

Jak przekonywał Tomasz Pawlęga, kierownik sekcji innowacji Departamentu Analiz i Innowacji Narodowego Funduszu Zdrowia, granica pomiędzy gadżetem a mobilnymi aplikacjami czy urządzeniami istnieje, ale przestaje już być oczywista. Szereg aplikacji czy urządzeń z punktu widzenia pacjenta może wnieść wartość, nawet jeśli nie terapeutyczną czy diagnostyczną, to edukacyjną, której nie można nie dostrzegać.

- Z punktu widzenia płatnika, wydającego w sposób efektywny publiczne pieniądze, na pierwszym etapie ważną kwestią będzie kwalifikacja aplikacji jako wyrobu medycznego. Te podlegają procesowi rejestracji i powinny uzyskać odpowiednią klasę bezpieczeństwa 2A lub 2B. Później następuje proces wprowadzania aplikacji, które możemy traktować jak standardowe wyroby medyczne. Będzie to proces podobny jak w przypadku pozostałych technologii medycznych: ich ocena zgodnie zasadami HTA - efektywności klinicznej i ekonomicznej - mówił Pawlęga.

Jak podkreślał płatnik dostrzega też i tzw. gadżety - dużą liczbę aplikacji o charakterze edukacyjnym. Fundusz sam też ostatnio prowadzi aktywnie działalność w zakresie promocji zdrowia publicznego wykorzystując również aplikacje mobilne.

 


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.