NIZP-PZH: powstanie narzędzie pomocne realizatorom kampanii społecznych

WOK/Rynek Zdrowia - 13-03-2018

- Przygotowanie i realizacja skutecznych kampanii społecznych, między innymi dotyczących zdrowia, nie jest łatwym zadaniem, ponieważ często takie działania mają na celu zmianę zachowań czy nawyków - mówi dr Grzegorz Juszczyk, dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny.

NIZP-PZH: powstanie narzędzie pomocne realizatorom kampanii społecznych

W opinii dyrektora NIZP-PZH sukcesem kampanii społecznej jest, między innymi, przekazanie krótkiego, zwięzłego komunikatu, skutecznie zachęcającego odbiorców do wykonania jednego prostego kroku, który może się przyczynić do korzystnej, oczekiwanej zmiany sytuacji - na przykład w zakresie profilaktyki.

Grzegorz Juszczyk przypominał podczas III Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 8-10 marca), że w 2017 r. Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji - za sprawą nowelizacji ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych - ma obowiązek wydawania wiążących opinii dotyczących realizacji programów zdrowotnych.

- Agencja przygotowuje również wytyczne dotyczące rekomendowanych lub nierekomendowanych działań obejmujących poszczególne problemy zdrowotne. Obecnie trwa wybór takich priorytetowych obszarów. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny współpracuje w tym zakresie z AOTMiT - zaznaczył dr Juszczyk podczas kongresowej sesji „Kampanie społeczne”.

Zapowiedział, że niebawem osoby, organizacje i instytucje zainteresowane realizacją zdrowotnych kampanii społecznych będą mogły skorzystać z gotowych, sprawdzonych rozwiązań.

- Ambicją NIZP-PZH jest stworzenie repozytorium programów zdrowotnych, a także modeli kampanii społecznych na bazie dokumentów już przygotowanych przez AOTMiT. Będzie to narzędzie, które ma ułatwić prowadzenie takich działań, zwłaszcza przez mniejsze pozarządowe organizacje aktywne w środowiskach lokalnych - dodał dyrektor NIZP-PZH.

- Należy pamiętać, że rozpoczynając kampanię trzeba liczyć się z tym, że przyniesie ona sukces... Trzeba więc zaplanować pewne konsekwencje skutecznej kampanii społecznej, np. korzystnie zmieniającej zachowania adresatów naszych działań. To ważne w kontekście planowania środków finansowych na przeprowadzenie kampanii - zaznaczył.

- Możemy mieć budżet idealnie dopięty pod względem realizacji założonych celów. Później jednak wzbudzenie zainteresowania określoną tematyką będzie skutkowało np. wzrostem liczby wizyt u lekarzy rodzinnych, czy telefonów pod numery informacyjne lub alarmowe, od osób chcących dowiedzieć się czegoś więcej o danym problemie zdrowotnym - mówił Grzegorz Juszczyk.

Przyznał, że jest zwolennikiem współpracy możliwie największej liczby instytucji zaangażowanych zarówno w przygotowywanie kampanii społecznych, jak i ich realizowanie.

- Istotna może być też współpraca z zewnętrznymi agencjami reklamowymi lub public relations, które - na etapie przygotowań do przeprowadzenia kampanii - pracują nad możliwie skutecznym jej przekazem dla precyzyjnie określonej grupy docelowej, oraz sposobem dotarcia wybranych odbiorców - wskazywał dyrektor NIZP-PZH.

- Okazuje się na przykład, że - wbrew dość powszechnej opinii - media społecznościowe nie należą już do najtańszych metod dotarcia. W trakcie prowadzenia kampanii musimy mieć ludzi, którzy będą na bieżąco aktualizować treści w portalach społecznościowych - dodał dr Juszczyk.

Pełna relacja z sesji „Kampanie społeczne” podczas III Kongresu Wyzwań Zdrowotnych - już wkrótce w portalu rynekzdrowia.pl.

 


Szanowny Użytkowniku!

Oglądasz archiwalną wersję strony Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

Co możesz zrobić:

Przejdź do strony bieżącej edycji lub Kontynuuj przeglądanie